August 14, 2011

Adik Baru



Suatu hari,terjadi pergaduhan antara si suami dengan si isteri.Kisahnya bermula sewaktu kecantikan si isteri telah memikat jantan yang lain.Wajah si isteri terlalu jelita,semua lelaki yang terlihat terkaku beberapa saat apabila memandang wajah itu,kadang-kadang membuat si perwira-perwira itu lupa tujuan asal mereka muncul di dunia dan lupa tentang hukum hakam yag sudah ditentukan.

Si isteri pada mulannya hanya menganggap itu adalah perkara yang biasa,seperti yang berlaku sebelum-sebelum ini,pada waktu muda remaja,dan pada umurnya belasan tahun.

Tapi seperti yang manusia selalu kata,semua di dunia ini adalah sementara saja.Si isteri yang sudah pun mempunyai dua orang anak hasil perkongsian senyawa dengan suaminya sudah berubah sedikit demi.
Sombong dan riak sudah muncul sedikit demi sedikit dalam hatinya yg ditiup2 dan dikobar-kobarkan makhluk halus tidak terlihat oleh mata yang kasar itu.
Pergaduhan kecil lama-kelamaan membuat perang dunia dalam rumah.Si suami yang tidak menentu tentang pekerjaan sering jadi buah mulut si isteri,sering kali diungkit-ungkitnya.

Darah si isteri berasal dari negeri yang paling besar di Malaysia,si suami pulak dari kepulauan sulawesi,dua-dua berdarah pahlawan,perang tidak selesai selalunya.Akhirnya mereka mengambil keputusan untuk berdamai,perjanjian gencatan senjata.Tapi seringkali perjanjian itu mereka langgar.

Suatu hari,perang paling bersejarah meletus,segala barang-barang rumah yang hampir roboh itu dijadikan senjata dan pertahan kedua mereka.perang kali ini tidak dapat di elakkan.Anak dua orang yang masih kecil lelaki dan perempuan itu dijadikan hujah kali ini.

Anak lelaki ini aku akan jaga sampai terakhir nafasku,dan yang perempuan ini kau ambil!kata si suami.
Aku tak nak!aku mahu anak lelaki itu juga,kau ambil yang perempuan ini!kata si isteri dengan nada yag cukup tinggi.Satu negeri boleh dengar suaranya itu.

Akhirnya si isteri mengaku kalah kerana hujahnya lemah.
Jadi anak perempuan ini bagaimana?kalau kau tak nak,aku buang dia di tong sampah!atau kau nak aku bunuh?

Si anak perempuan itu hanya diam,dalam hatinya berkata'apalah mereka nak gaduhkan ni'.Si anak perempuan itu mengeluarkan rokok dari poketnya,dan membakarnya,lalu menghisapnya.Sungguh cool.

Akhirnya si isteri lari entah kemana,si suami mencari ibu baru untuk perempuan itu kerana tidak sanggup dan tidak memiliki harta untuk mengenyangkan 3 perut.
Akhirnya dia memberikan anak perempuan itu kepada seorang ustazah yang baik hati yang sudah lama suaminya pergi menuju tuhan yang esa.

Setelah kejadian itu,si suami itu pun kabur sama halnya dengan isterinya itu.Si ustazah itu menjaga anak perempuan itu dengan penuh kasih sayang.Jika dia kerja,anak perempuan itu ditinggalkan dirumah ibu aku,kadang2 adik aku jaga,kadang2 aku nangiskan anak perempuan itu.
Aku boring menulis.





Aku harap dia jadi penghuni syurga.
Rindu mahu jumpa anak ini.

1 comment: